Werken in de Qnect-omgeving: een paar praktische aanwijzingen
Het branche-RI&E-instrument van het SFTW maakt gebruik van Qnect, een online omgeving voor het uitvoeren van de RI&E. We geven je graag een paar praktische aanwijzingen om hierin zo goed mogelijk je weg te vinden.
Inloggen
Wil je de branche-RI&E voor de eerste keer gaan gebruiken?
Dan moet je eerst een account aanmaken. Hiervoor heb je je Cometec nummer nodig. Dit nummer vind je op de factuur van Cometec.
Maak hier een nieuw account aan
Heb je al een account?
Helpfunctie
In de bovenste taakbalk is een knop ‘Help’ beschikbaar. Langs deze weg kun de Handleiding, handzame E-learnings en een FAQ raadplegen.
Knop ‘Maak een keuze’
In de bovenste taakbalk is aan de rechterzijde ook een knop ‘Maak een keuze’ beschikbaar. Via deze knop zijn meerdere opties beschikbaar:
- ‘Wijzig gegevens’ en ‘Item toevoegen’: met deze knoppen kun je wijzigingen en aanvullingen doorvoeren in de mappen die aan de linkerzijde worden weergegeven.
- ‘Rapportage’: met deze knop kun je selecteren wat je wel en niet wilt opnemen in een Excel- of Word-uitdraai.
Beheerdersopties
Om alles goed in te richten, gebruik je aan de linkerzijde de ‘Organisatiestructuur’ en de map ‘Beheer’. Via deze mapjes tref je alle voorbereidingen:
- Aanmaken van één of meer locaties/bedrijfsonderdelen.
- Vragenlijsten koppelen aan de bedrijfsonderdelen.
- Eén of meer andere gebruikers toegang geven tot de vragenlijsten over de bedrijfsonderdelen.
Zie voor meer uitleg over deze functies de gebruikershandleiding en de E-learning die bovenin het scherm onder de knop ‘Help’ te vinden zijn.
Meerdere RI&E’s aanmaken
Op het niveau van het bedrijf is er automatisch één RIE-vragenlijst aan je onderneming gekoppeld. Wil je voor meerdere locaties/ bedrijfsonderdelen een RI&E aanmaken? Voeg dan onder ‘Organisatiestructuur’ per locatie of bedrijfsonderdeel zelf nog een vragenlijst toe. Als je wilt, kun je ook per vragenlijst aangeven welke gebruikers er toegang toe hebben.
Overzicht houden over meerdere RI&E’s
Links onder het kopje ‘RI&E-dossier’ zie je bij de regel ‘Vragenlijsten’ een overzicht van de vragenlijsten die binnen je bedrijf actief zijn. Je ziet hier ook bij welke onderdelen de vragenlijsten horen en voor hoeveel procent ze zijn ingevuld (of ‘afgerond’).
Navigeren binnen een vragenlijst
Als je een vragenlijst opent, zie je bovenin je scherm verschillende blokjes. De bovenste rij geeft de onderdelen of ‘hoofdstukken’. Daaronder duiden kleinere blokjes de vragen aan van het hoofdstuk waarbinnen je op dat moment bent.
- Open je de vragenlijst voor het eerst, dan leidt het systeem je automatisch naar vraag 1 van hoofdstuk 1.
- Via de blokjes kun je op ieder gewenst moment naar een andere vraag of hoofdstuk gaan. Let wel op dat je hierbij niet per ongeluk vragen vergeet te beantwoorden.
Vragen bekijken en beantwoorden
Doe dit zo zorgvuldig mogelijk:
- Lees voor je vragen beantwoordt altijd eerst de toelichtingen rechts in het blauwe blok. Dit helpt je om goed te begrijpen hoe de vraag is bedoeld en wat je bij de beantwoording moet afwegen.
- Beantwoord de vragen volgens de werkwijze die staat aangegeven onder punt 9 van het stappenplan.
- Je hoeft bij het invullen niet op ‘Opslaan’ te drukken. Als je ‘Volgende’ kiest, slaat het systeem automatisch je antwoord op.
Maatregelen selecteren of invoeren
Bij iedere vraag die een ‘knelpunt’ oplevert, vraagt het systeem je ‘maatregelen’ oftewel ‘acties’ te selecteren. Je kunt ook zelf maatregelen toevoegen als je dat wilt. Bij iedere maatregel die je kiest of invoert, moet je een ‘verantwoordelijke’ aan de verbeteractie koppelen.
Plan van Aanpak aanmaken
Het aanmaken van een Plan van Aanpak werkt als volgt:
- Klik na het beantwoorden van alle vragen op de knop ‘Aanmaken plan van aanpak’. Alle maatregelen van de vragenlijst in kwestie gaan dan automatisch over naar de lijst van acties. Deze vind je aan de linkerzijde in het mapje ‘Acties’ onder het kopje ‘RIE-dossier’. De lijst onder de knop ‘Acties’ is het Plan van aanpak.
- Zijn er acties waarbij nog geen verantwoordelijke is aangewezen, dan vraagt het systeem je om voor alle acties één verantwoordelijke te kiezen. Dit is een voorlopige keuze die je later weer kunt aanpassen als je dat wilt. Via de knop ‘Acties’ kun je dan alsnog per actie iemand anders aanwijzen.
- Alle acties krijgen automatisch een planningsdatum die is gekoppeld aan de risico-score. Naarmate de score hoger is, wordt de actie eerder ingepland. Ook dit kun je later onder de knop ‘Acties’ per actie aanpassen als je dat wilt.
